Reisverslag Lady Jane: Denemarken 2017

Rondje Oostzee in 74 dagen.

Donderdag 18 mei vertrekken we naar Wemeldinge.
We hebben daar nog wat te vieren voordat we aan de reis beginnen.

Vrijdag 19 mei zijn we met regen en guur weer vertrokken naar de Wijnhaven in Dordrecht.
De eerste etappe van onze reis.
Omdat de wind in de verkeerde hoek zat en het weer te wisselvalig was hadden we al gekozen voor een route binnendoor.
De route via de Hollandse IJssel en Haarlem is een prachtige route om te doen.
De volgende dag gaan we naar Kaagdorp met allerlei soorten weer.
We hebben iets van vijftien bruggen gehad.

Zondag 21 mei gaan we naar Uitdam, het was mooi weer.
We hebben 18 bruggen gehad en twee sluizen.
Uitdam zijn ze aan het verbouwen.
We hebben daar een restaurant aangetroffen, maar geen douche, toilet en havenmeester.
Dus geen liggeld betaald, er was niemand die iets wist.
Deze haven is geen aanrader.

Maandag 22 mei zijn we in Marina Makkum aangekomen.
Onderweg verschrikkelijk veel muggen en vliegjes, het zag er zwart van.
Het was mooi weer, maar bijna windstil.
We wilden tanken maar de diesel was op.
De volgende dag bij vertrek kunnen we tanken.
Er was weer nieuwe verse diesel gebracht.
We gaan op weg naar Harlingen.
Door de sluis bij Kornwerderzand over het wad ( de Boontjes) naar Harlingen.

25 mei van Harlingen naar Dokkum.
Het was mooi weer en erg druk (Hemelvaartsdag).
We hebben weer veel bruggen gehad.
Op drie plaatsen moet je betalen voor de bediening van de bruggen.
Vrijdag van Dokkum naar Lauwersoog.
Lekker weertje, we hebben weer een aantal bruggen gehad en via twee sluizen zijn we in de buitenhaven van Lauwersoog aangekomen.
Het is een druk weekend.
We horen op de marifoon dat de havens van Vlieland en Terschelling vol zijn.
De volgende dag is het mistig en zijn er ook waarschuwingen voor mist op het wad.
We blijven liggen, we gaan de mist niet opzoeken.
Er was toen tijd om te wassen en te fietsen.

Zondag 28 mei vertrekken we om 5:15 uur langs Schiermonnikoog door het Westgat naar Norderney en hebben we lekker gezeild met een soms redelijk harde wind.
Twee tuimelaars gezien, daar werden we vrolijk van.
Om 15:30 uur kwamen we aan.
We zijn een stukje omgevaren door het Dovetief, omdat er in de Schluchter weinig water stond.

Maandag 29 mei was het goed weer om van Norderney te vertrekken.
Het tij liep nog vroeg dus moesten we vroeg uit de veren; 5:15 uur vertrek en 17:30 uur hebben we aangelegd in Brunsbuttel.
We zijn samen met twee boten opgevaren, een Halberg 35 en een Victoire 1044. Onderweg treffen we mistbanken en nevel.
We kwamen voor de Wezer door een ankergebied met meer dan dertig grote schepen.
Daar zijn we een beetje tussendoor gescharreld.
In de mist op radar was dat één grote vlek.
Verder prima tocht, maar wel wat koud.
Tegen het eind van de tocht werd het warmer.
We hebben ook nog een paar zeehonden gezien.
Dinsdag houden we een rustdag.
Twee lange dagen achter elkaar was weer genoeg en we moesten vers brood halen ed. .
Afgelopen nacht een buitje gehad met een paar klappen onweer.

Woensdag 31 mei gaan we van Brunsbuttel naar Rensburg, dat is 65 km over het Kielerkanaal.
Het waait hard en later op de dag neemt de wind tegen verwachting nog meer toe.
Bij aankomst wind dwars op de box.
Een man of vijf helpt om de boot op zijn plaats te krijgen.
Het zijn hier te lange boxen met palen.
Eerst maar even rust en dan zien we morgen wel verder.

2 juni varen we van Rendsburg naar Laboe.
Bij de sluis van Holtenau liggen we twee uur te wachten voor we de sluis in mogen.
De sportsluizen zijn beide buiten bedrijf.
Ter compensatie hoeven we niet te betalen.
Laboe is een leuk plaatsje met een strand en een nette haven.
Het was goed weer.

3 juni gaan we naar Bagekop.
Met een matige zuidoosten wind varen we daarheen.
Onderweg even wat lichte regen gehad.
De volgende dag blijven we liggen.
Dit is de eerste haven in Denemarken, ’s morgens hebben we lichte regen en mist.
De wind begint toe te nemen tot hard en het wordt droog.
Een goede dag om uit te rusten en te wassen.
De windverwachting was 7 beaufort.

5 juni gaan we naar Faaborg.
We hebben een plaatsje in de luwte opgezocht, omdat er een paar dagen storm wordt verwacht.
Lekkere tocht gehad, maar het is wel smal en kronkelig tussen de eilanden met ondieptes.
Het is wel goed betont.
We gaan van Bagekop langs Marstal in smalle geultjes langs de eilanden Bredholm, Brikholm en Drejø, tussen Avernakø en Lyø en tussen Bjornø en Fyn naar Faaborg.
Dit is een schilderachtig plaatsje waar het zeker niet erg is om een paar dagen te liggen.

6 juni: Alles gereed gemaakt en wat extra touwen gelegd voor de verwachte wind.
Het is op zich een mooie dag.
In de middag begint het toch hard te waaien en in de avond begint het te regenen.
Laat in de avond zakt de wind in en wordt het droog, in de nacht nog wat regen en onder de morgen neemt de wind weer fors toe.
De volgende dag regent het hard en het stormt.
Jannie is gaan wassen dat is nog een heel gedoe hier.

8 juni liggen we nog in Faaborg en hebben we nog wat alternatieve routes bekeken en waypoints ingegeven tot Klintholm.
We hebben weer wat boodschappen gedaan en een praatje gemaakt met de buren aan de linker - en rechterkant van ons, die wachten ook tot de storm gaat liggen.
We maken een wandeling door Faaborg en we leveren alvast het betaalkaartje in omdat we morgen op tijd vertrekken.
In de meeste havens moet je in de automaat een betaalkaartje kopen voor de douche en het toilet.
Morgen geven ze in de middag regen af en later weer veel wind.
De extra touwen voor de storm gaan er nu ook af.

9 juni gaan we naar Svenborg met een zachte zuidwesten wind.
Eerst is het koud maar bij aankomst wordt het warmer.
We zitten al twee avonden met de kachel aan.
We liggen in de haven bij de stad, dat is de laatste.
Svenborg is een leuke stad met pleintjes en terrassen waar je gezellig kunt zitten en wandelen.
De route loopt langs de eilanden Bjørnø, Avernakø, Skaro en Tasinge.
Onder de Svenborgbrug door.
De bruggen zijn hier allemaal hoog, deze is 33 meter.
Tussen de eilanden is het genieten van de prachtige natuur.

10 juni varen we met een mooi westzuidwesten windje via de eilanden Tasinge en Thurø door de Grote belt langs Langeland naar het eiland Omø.
Dit is een mooi eilandje met prachtige natuur.

11 juni gaan we naar Stubbekøbing.
Lekker gezeild maar tegen het eind steeds meer windvlagen tot 28 knopen, dat was vervelend.
We gaan langs de eilanden Femø en Falster.
Door Smallandsfahrwasser, onder de brug bij Vordingborg en de brug bij Farø en langs Bogø.
Stubbekøbing is een klein plaatsje waar verder helemaal niets te doen is.

12 juni blijven we liggen, windbuien van meer dan 30 knopen.
De westelijke wind staat dwars op de box, maar de last valt mee.
We hebben ook een enkel regenbuitje gehad.

13 juni blijven we liggen, de wind blijft maar doorstaan.
We hebben gewandeld, maar in het plaatsje zelf is niets te doen.
De winkels zijn maar een paar dagen per week of een paar uur per dag open.

14 juni naar Klintholm; we wachten eerst tot de wind wat afneemt zoals wordt verwacht.
De hele nacht stond de wind nog door 20 - 30 knopen west.
Even na 11 uur hebben we besloten toch maar weg te gaan.
De wind was al iets afgenomen, maar onderweg kwamen er toch nog windvlagen.
We hebben toch een mooie tocht door prachtige natuur en de zon scheen.
We zien hier nog niet veel Nederlanders de meeste zijn Duits.
Omdat ze morgen rustig weer afgeven is het plan om in één keer naar Kopenhagen te gaan.
Dat wordt dan een uur of 10 varen.

15 juni komen we aan in Kopenhagen, de Christianshaven.
Deze ligt sinds kort achter een brug.
De brugopeningstijden zijn nergens te vinden, we vragen wat rond en horen dat de eerste opening 17.
30 uur is.
We lagen om 15.45 uur voor de brug dus dat was even wachten.
Een havenmeester was er ook niet.
Ergens stond een telefoonnummer, maar dat hebben we niet gebeld.
De volgende dag kwam de havenmeester voor het havengeld, het was een vrouw, maar pinnen konden we niet.
Normaal kun je hier voor alles pinnen en Deense kronen hebben we dan ook maar heel weinig.
De volgende dag hebben we betaald en dat was ook geen probleem.
Bij aankomst maken we de champagne open die we hebben meegekregen uit Nederland, omdat dit voor ons wel een goed moment was om te vieren.
De hele dag varen rondvaartbootjes met toeristen door de haven achter ons langs, dat maakt het gezellig.
We blijven vier dagen in Kopenhagen om de stad te bekijken.
Het is een mooie stad met veel en mooie parken en gebouwen.
We gaan op de fiets de stad in en als eerste naar de kleine zeemeermin.
Wat rijden er veel fietsen hier en hard dat ze rijden.
Verder gaan we verschillende parken bekijken, een botanische tuin en gebouwen.
Zondag gaan we om 12.00 uur naar het paleis om de wachtswissel te zien, dat is een mooie ceremonie.
We zijn op één van de pleinen een broodje gaan eten met koffie en thee.
De ober was als student in Hogezand Sappemeer geweest en had daar een zin Nederlands geleerd; ”hoe gaat het met jouw” dat moet hij toch even vertellen.
Ook hebben we de hippiewijk bekeken.
Alles oud en beschilderd en hippies in de jaren 60 stijl.

19 juni gaan we naar Malmö, Zweden.
We liggen in Dockan Marina een nieuwe haven dicht tegen het centrum van de stad.
De haven ligt in een gebied met moderne hoogbouw.
Wij liggen op een mooie plaats, en kunnen de hele haven overzien.
Het was warm vandaag.
Een haven noemen ze hier hamn en in Denemarken is dat havn.
We hebben boodschappen gedaan in een hele grote supermarkt (Maxi), wat rondgefietst en een borrel gedronken met onze buren.
De mensen zijn hier behulpzaam en kunnen allemaal Engels.
Het Zweeds is toch echt niets van te maken.
In het Deens zitten nog wel eens woorden die te begrijpen zijn of zelfs op het Zeeuws lijken.

21 juni gaan we naar Skanör.
Weinig wind, maar bij vertrek nam de wind al snel toe tot 16 a 18 knopen en draaide ook wat heen en weer.
Het eerste stuk tot aan de brug hoog aan de wind en later wat ruimer en een bokkige zee.
Skanör is een klein plaatsje waar verder niets te doen is.
Ik ging diesel halen maar dat ging met het afrekenen niet goed.
Ik kreeg een rekening van 1299 Zweedse kronen in plaats van 268 kronen.
Dat was nog een heel gedoe om dat teruggestort te krijgen maar dat is uiteindelijk toch gelukt met verontschuldigingen van de havenmeester.
We genieten van de natuur en de mooie gebouwen.
Alles is even mooi, maar het brood kunnen we niet aan wennen.

22 juni gaan we naar Rødvig.
Lekker gezeild met redelijk weer, wel was de wind koud.
Onderweg komt een zeehond naar ons kijken.
Hij kijkt nog eens om en zwemt verder.
Bij Rødvig heb je een prachtige rotskust.
Ik heb alvast een route gemaakt en waypoint voor de volgende tocht.
De volgende dag staan we vroeg op om naar Vordingborg te gaan, maar het is mistig.
We moeten kleine geultjes gaan zoeken dus dat wordt niets in de mist.
Het blijft tot ver in de middag mistig.
Vrijdagavond wordt hier Sank-Hans gevierd.
Dat is de midzomernacht een nationale feestdag.
In Zweden wordt het ook gevierd op de vrijdag dicht bij 21 juni, de zonnewende.
Daar heet het Midsommerafton.
Om 21.00 uur werd de heks op de bandstapel verbrand onder grote belangstelling.

24 juni zijn we naar Store-Heddinge gefietst een plaatsje verderop.
Veel was er niet, een winkelstraat, een parkje een pleintje en diverse restaurants en pizzeria’s.
Alle winkeltjes waren gesloten.
Zondag nog steeds teveel wind maar er was wat te doen; een triatlon met veel deelnemers.
Het onderdeel zwemmen werd gedaan met een surfpak aan.
Het water is hier nog behoorlijk koud en erboven ook.
Deze avond hebben we zelfs nog even de kachel aan.
Maandag ook nog teveel wind.

27 juni gaan we naar Vordingborg.
Aan de wind met een nog steeds forse wind naar de smalle kronkelige geultjes langs het eiland Nyord.
Onder de brug bij Kalvehave langs de eilanden Langø, T?rø en Farø en daar onder de brug naar Vordingborg.
Dat laatste stuk moesten we regelmatig zoeken naar diepte.
We kregen steeds dieptealarm, de kaart klopte niet helemaal.
Het dieptealarm bleek van waterplanten te komen.
Het was een inspannende dag met meer dan 20 mijl door kronkelige geultjes.
Vandaag woensdag blijven we liggen; weer teveel wind.
Het blijft maar waaien deze zomer.
De vooruitzichten zijn nog niet al te best.
Het is erg wisselvallig en je kan geen dag vooruit kijken.
Woensdag blijven we liggen in Vordingborg, er is weer erg veel wind.
We gaan fietsen en de omgeving bekijken.
De warmwaterslang aan de boiler bleek een heel klein lekje te hebben.
Met een noodreparatie met zelfvulcaniserende tape is het probleem tijdelijk opgelost.
Het is wachten tot we een watersportwinkel tegenkomen die een nieuwe slang voor ons heeft.
Hier zie je maar zelden watersportwinkels.
Afgelopen nacht harde regen en de wind blijft tegen verwachting nog hard doorstaan.
Gisteravond en vanmorgen de kachel aan gehad, het was koud.

30 juni gaan we naar Krageneas.
De afgelopen nacht harde stortbuien gehad.
Vanmorgen nog even gewacht omdat het nog hard regende, maar zijn toch maar vertrokken.
De hele reis nog regen gehad, maar niet meer die harde stortbuien.
Het was ook niet helder.
Bij aankomst de kachel weer aan om alles te drogen.
Dit is een klein haventje waar helemaal niets te doen is.
Het heeft mooie douches die veel te kort werken en het licht gaat uit als je er juist onderstaat.
Geen aanrader.
De route gaat bij Vordingborg onder de brug door langs de eilanden Femø, Fejø en Askø naar Kragenaes op het eiland Lolland.

1 juli gaan we naar Spodsbjerg, dat ligt op Langeland.
Vertrokken met lichte regen.
Later werd het droog, we hebben lekker gezeild.
We komen nu langs de eilanden Fejø en Ragø en we komen een paar windmolenparken tegen.
Het is de enige haven waar we een informatieblaadje krijgen in het Nederlands.
Veel Nederlanders kom je hier overigens niet tegen.

2 juli gaan we naar Bagekop.
We vertrokken hoog aan de wind met 16-20 knopen wind.
Onderaan Langeland nam de wind toe tot aan wind kracht 8 en de golven namen eveneens toe.
Voorspeld was deze wind niet.
Voor de volgende dag wordt weer wel veel wind voorspeld.
We plannen nog maar even niets.
3 juli blijven we liggen.
In de middag tijdens het onweer neemt de wind toe tot 40 knopen terwijl we in de haven achter de huisjes liggen.
We gaan nog even fietsen en boodschapjes doen.
4 juli blijven liggen.
De voorspelde wind is gekomen.
De hele nacht floot het aan alle kanten en hadden we rukken aan de touwen.
Vandaag deed de betaalautomaat voor het liggeld het niet en moesten we betalen bij de havenmeester.
We hebben weer maar even gefietst.
Het plaatsje Bagekop is helemaal niets, maar ze hebben er een prachtig kerkje.

5 juli gaan we naar Laboe en zijn we weer in Duitsland.
In de loop van de nacht is de wind wat afgenomen.
We vertrekken aan de wind.
Het is bijna één rechte weg naar Laboe.
Gaande weg neemt de wind verder af.
We hebben lekker gezeild vandaag.
De koffiefles was niet goed dicht weggezet en het ging toch nog wel scheef.
Toen ik de koffie wilde pakken liep de koffie uit het kastje.
Dus onder helling maar aan het poetsen en dweilen.

6 juli gaan we naar Rendsburg, dat hebben we op de heenreis ook aangedaan.
We hebben geluk we kunnen bij aankomst direct de sluis invaren samen met een aantal grote schepen.
Wij liggen tegen een marineschip.
We horen onderweg verhalen van mensen die lang hebben moeten wachten voordat ze met de sluis mee mochten tot wel zes uur wachttijd.
Het was goed weer deze dag.

7 juli gaan we naar Cuxhaven.
Een tocht van negen uur.
In de morgen hebben we wat regen gehad en hebben we even de regenpakken aangehad.
Het was verder lekker weer en warm genoeg om zonder jas te zitten.
Bij Brunsbuttel hebben we weer geluk en kunnen we direct de sluis invaren.
Er is vandaag niet veel wind en die is ook weer recht van voor dus op de motor.
Wifi in deze haven is waardeloos.
In veel havens werkt Wifi niet of heel slecht.
Hoe kleiner de haven hoe beter de Wifi lijkt het wel.
8 juli en zondag 9 juli blijven we liggen in Cuxhaven, we houden een paar rustdag om Cuxhaven te bekijken.
Het tij loopt toch nog te vroeg.
We hebben wat rond gefietst en een grote lange markt bezocht langs de oude vissershaven.

10 juli varen we naar Norderney.
Een tocht van ongeveer tien uur.
We vertrekken om 4.25 uur.
Eigenlijk hadden we voor het getijde nog vroeger moeten vertrekken, maar we wilden niet midden in de nacht vertrekken.
Het was nog donker bij vertrek, maar dat duurde niet zo heel erg lang.
Het is prachtig om de zon op zee te zien opkomen.
We hebben nog een tijd kunnen zeilen maar toen viel de wind een eind weg en hebben we verder alles op de motor gedaan.
Door het ”late” vertrek hebben we toch nog wel wat stroming tegen gehad.

11 juli: het is druk, we liggen met 3 boten aan elkaar.
Van morgen worden we ruw gewekt.
Om 6 uur dacht de buurman een ligplaats vrij te zien en vaarde daar naar toe in z’n hemd en onderbroek, maar het plaatsje was niet vrij.
Toen hij terugkwam ging dat met een bonk zodat ik gelijk rechtop in bed zat, daar was ik niet blij mee.
Om half tien hadden we een prima plaats in een vrije box.
Er is veel wind voorspeld voor vandaag uit westelijke richting, dat is ook zo voor woensdag.
De golfhoogte verwachting is 2,5 m, dat is niet prettig om tegen in te gaan.
Gisteravond regenbuien gehad met onweer.
Op woensdagmorgen regent het ook flink, de hele morgen.
We moeten nu voor elke dag kurr tax gaan betalen dat is 3,40 per persoon per dag.
Het weer ziet er niet goed uit en 13 juli zijn we naar de boulevard gaan kijken naar de enorme deining en golven.
Op een terrasje was een mooi plaatsje om dat te aanschouwen.

14 juli hebben we wat rondgefietst door de duinen en zijn daarbij flink natgeregend.
Ik had nog niet op regen gerekend.

15 juli: Vannacht en onder de morgen regen en windvlagen.
Gefietst en verder gegaan waar we gisteren gebleven waren toen het begon te regenen.
Door de duinen naar de vuurtoren en de strandweg naar het naaktstrand.
Daar konden we niet verder en zijn we teruggegaan langs een ander duinpad.
Onderweg op een terrasje nog wat gedronken.
Het was nu in ieder geval droog.

16 juli: vannacht regen gehad.
Het is nu grijs en bewolkt, maar het blijft verder droog.
De was hangt buiten te drogen en we doen wat kleine klusjes.
Elke dag kijken we natuurlijk naar het weer.

17 juli gaan we naar Lauwersoog.
Het getijde is nu redelijk en de wind is wat afgenomen.
We vertrekken om 6.00 uur door de Schluchter, dan een stuk hoog aan de wind en het laatste stuk op de motor.
Vooral de eerste paar uur hebben we een knobbelige zee met golven van 1,5 meter.
Na negen uur varen komen we in Lauwersoog aan.
Ter hoogte van Schiermonnikoog kwam een marechaussee-boot langs om te vragen waar we vandaan kwamen.
Ik denk dat ze kwamen kijken of we een kegel in hadden, maar we hadden de motor even daarvoor al uit gezet.
De sluis in Lauwersoog geeft op de marifoon geen antwoord dat doet hij alleen aan mensen die Gronings of Fries praten blijkbaar, rare mensen daar.
Toch weer blij dat we in Nederland zijn.

18 juli gaan we naar Dokkum.
Het is mooi weer en we hebben een mooie tocht.
Als we bij de Willem Loré sluis aankomen, onder aan het Lauwersmeer, moeten we een uur wachten voordat we mee kunnen.
Ook in Dokkum was het druk, er was juist een plaatsje voor ons.
Dokkum is een mooie plaats, we hebben er weer wat rondgefietst.

19 juli gaan we naar Franeker.
Een tocht met 15 bruggen waarbij je op 3 plaatsen moet betalen in een ouderwets klompje.
Door Leeuwarden varen is een leuke beleving.
Franeker is een gezellig stadje met veel oude historische panden en een gezellige havenmeester.
Er is voor vannacht regen en onweer voorspeld.

20 juli gaan we naar Hindeloopen.
Via drie bruggen en een sluis gaan we bij Harlingen het wad op tot Kornwerderzand, daar gaan we het IJsselmeer op.
Op het wad hadden we een fikse regenbui waarbij het zicht slecht was.
Bij aankomst in Hindeloopen weer een stevige regenbui.
De regenjas had ik nog aan, maar de regenbroek niet meer.
Onze broeken waren dus kletsnat.

21 juli gaan we naar Edam.
Tot voor Enkhuizen nog lekker gezeild.
Een paar slagen gemaakt, maar omdat de wind wat weg viel en we wilden opschieten hebben we de motor gestart.
Bij Enkhuizen sluis (Naviduct) stond het licht op groen, we voeren naar de sluis, maar vlak voor onze neus ging het licht op rood.
Er lag maar 1 bootje in de sluis.
De andere sluis ging leeg en bleef op rood staan.
Na aanroepen op de marifoon ging het dan toch eindelijk op groen.
Het was weer een vrouw op de sluis natuurlijk.
Ons eerste doel was Volendam, maar onderweg kregen we het bericht dat de haven gestremd was i.v.m. een calamiteit.
Later bleek dat er een gasontploffing op een boot was geweest.
Niemand mocht de haven in of uit.
Onderweg hadden we al snelle boten zien varen van Rijkswaterstaat.

22 juli gaan we naar Haarlem.
We gaan door de Schellingwouderbrug en kunnen daarna direct de Oranjesluis invaren.
We gaan langs Amsterdam Centraal Station het Noordzeekanaal op, via een aantal bruggen naar Haarlem.
Na de Melkbrug leggen we aan.
Op het Markermeer hebben we veel last gehad van waterplanten: fonteinkruid.
Steeds zaten ze tussen de schroef.
Even hard achteruit en dan ging het weer even goed.
Er blijkt een heus meldpunt te zijn voor waterplanten, maar of dat wat helpt dat betwijfel ik.

23 juli gaan we naar Kaagdorp.
Via 10 bruggen komen we aan in Kaagdorp.
Dat is direct na het knelpunt bij Sassenheim, de brug in de A44 en de spoorbrug.
Het was een vlotte reis met 5 boten in konvooi.
In het havenrestaurantje hebben we heerlijk gegeten.
Het is hier heel gezellig.
De warmwaterslang en koppeling aan de boiler heb ik vervangen met spullen die we in Hindeloopen te pakken gekregen hadden.
Vroeg in de avond is er in de haven een boot schuin achter ons aan het zinken.
Het bleek dat de lenspomp defect was en was gaan terug hevelen.
De havenmeester was in de weer met pompen en het was een hele consternatie.

24 juli gaan we naar Alpen a.d. Rijn.
Via een drietal bruggen komen we aan bij WV Alphen.
Je komt hier binnen door een smal laag bruggetje.
We hadden vooraf gebeld en het bruggetje werd bij aankomst vanzelf open gedaan.
We werden ontvangen door een leuke havenmeester met koffie, thee en een praatje.

25 juli gaan we op familiebezoek in Ter Aar.
We hebben daar in het restaurant van de schoonmoeder van Frans Bouwer gegeten: heerlijk.
Terug naar Alphen op de fiets flink nat geregend.

26 juli gaan we boodschappen doen, fietsen en kleren drogen van de vorige avond.
Dit is een leuk rustig haventje.
Iedereen maakt hier een praatje en de havenmeester biedt aan om voor mij het bruggetje morgen 10 minuten vroeger te openen, zodat ik met het konvooi mee kan dat dan langskomt.

27 juli gaan we van Alphen a.d. Rijn naar Dordrecht.
De havenmeester is er zoals beloofd een kwartier voor tijd en het bruggetje gaat open zodat we de andere bruggen kunnen halen.
We hebben vandaag 14 bruggen waaronder de knelpunten spoorbrug Gouda, Algerabrug, de verkeersbrug Alblasserdam en de Julianasluis bij Gouda.
We gaan naar de Wijnhaven in Dordrecht.
Daar moet je door de Boombrug.
Een opening daarvan vraag je op de marifoon.
Dit is een rustig haventje zonder wifi.
Er loopt soms wel wat deining naar binnen door voorbij varende beroepsvaart.
28 juli blijven we in Dordrecht liggen.
We gaan met de waterbus naar Rotterdam; die heeft een halte bij de Erasmusbrug.
Jannie moest naar de schoenenwinkel op de Nieuwe Binnenweg.
We hebben koffie gedronken bij Heilige boontjes, een voormalig politiebureau.
Geluncht hebben we bij Rotown op de Nieuwe Binnenweg.
De waterbus doet er ongeveer 50 minuten over.
Het was een leuke dag.

29 juli gaan we naar de Volkerak via de Oude Maas en de Dordtse kil.
Het is een grijze dag met zo af en toe regen en een forse zuidwesten wind.

30 juli gaan we naar Yerseke, onze thuishaven.
Er was een harde zuidwesten wind, recht van voor.
Het regenpak was nodig voor het overspattende water.
Alles was zout.
Vanaf het Brabantsche Vaarwater konden we zeilen.
Bij aankomst moesten we eerst onze aanlegtouwen gaan zoeken, die hadden ze eraf gehaald en lagen ergens op de steiger.
Toen was het tijd om alle zout er af te spoelen en te schrobben.
We kijken terug op een mooie geslaagde reis.
We hebben 1166 mijl gevaren deze reis.

Groeten en tot ziens,
Kees en Jannie de Wee
Lady Jane